Tandudtrækning i professionelle og trygge rammer

Der kan være forskellige årsager til, at du skal have trukket en tand ud. Uanset hvad sørger vi hos Tandlægerne i Tårnby Sundhedshus for en 100% smertefri behandling.

Læs mere om udtrækning af tænder her på siden.

Hvordan foregår en tandudtrækning?

Behandlingen afhænger af årsagen til, tanden skal fjernes, samt hvilken tilstand den er i.

Der findes både simpel tandekstraktion, kompliceret tandekstraktion og amotio.

Simpel tandekstraktion: Tanden kan fjernes med en tang eller med elevatorer (en slags flad skruetrækker)

Kompliceret tandekstraktion: Tanden deles op i flere stykker, før den kan fjernes. Hvis rødderne knækker under tandudtrækningen, er der tale om en kompliceret tandekstraktion.

Amotio: Tanden fjernes ved et kirurgisk indgreb, hvor tandkød og knogle åbnes op. Dette er typisk nødvendigt ved fjernelse af ikke-frembrudte visdomstænder, der sidder skævt i kæben.

Sådan forholder du dig efter behandlingen

Det er vigtigt, at du følger din tandlæges anbefalinger efter en tandudtrækning, så den efterfølgende sårhelingsproces forløber, som den skal.

Generelle anbefalinger er:

• Skyl munden forsigtigt i lunkent vand eller klorhexidin dagen efter behandlingen – undgå det samme dag du får fjernet tanden
  • Børst tænder grundigt uden at ramme såret
  • Spis gerne kold og blød mad det første døgn
  • Undgå rygning
  • Undgå hård fysisk aktivitet de første par dage

Er tandudtrækning altid et kirurgisk indgreb?

En tandudtrækning er ikke altid et kirurgisk indgreb. Behandlingsmetoden afhænger af tandens tilstand.

Hos Tandlægerne i Tårnby Sundhedshus foretager vi en grundig forundersøgelse med røntgen af tanden inden behandlingen.

Vi passer på dig

Er du nervøs for at få fjernet en tand? Hos Tandlægerne i Tårnby Sundhedshus har vi erfaring med alle grader af tandlægeskræk.

Vi går meget op i at skabe trygge omgivelser og sætter altid tid af til at gennemgå behandlingen og eventuelle spørgsmål.

Ofte stillede spørgsmål om tandudtrækning

Hvornår er en tandudtrækning nødvendig?
En tandudtrækning kan være nødvendig, når en tand er skadet, inficeret eller kilde til smerte.

Gør en tandudtrækning ondt?
Nej. Du får lokalbedøvelse inden behandlingen.

Hvor lang tid tager helingsprocessen efter en tandudtrækning?
Følger du tandlægens anbefalinger, tager det typisk et par uger.